NIEUWS.

Hoe verkoop je via Instagram? [throwback]

Bijgewerkt: 5 dagen geleden



Jef Peeters, Zeelandliefhebber, vlotte persoonlijkheid en al even vlotte babbel en last but not least Instagram story teller, wist ons een dik halfuur te boeien met zijn tips en tricks over Instagram. Jef werkte vroeger voor een social media agency, maar miste authenticiteit en begon dan voor zichzelf onder de naam Allumeur. Met verschillende sprekende voorbeelden gidste hij ons door het algoritme van Instagram en hoe we dat zo veel mogelijk in ons eigen voordeel kunnen gebruiken.

Allereerst is het belangrijk te weten dat je te zien krijgt wat je interessant vindt, welke relatie je hebt met het profiel (je interactie, het bekijken van de stories …) en actualiteit.

Jef raadde ons aan te zorgen voor een mooie vitrine. Geef beknopte, maar nodige info in je bio. Benut je uitgelichte stories. Zorg voor een unieke hashtag en uiteraard voor de vermelding van je contactmogelijkheden. Je community opbouwen en onderhouden is ook super belangrijk! Je moet reageren op reacties. Zo bespeel je het algoritme en doe je je community groeien.

Je moet natuurlijk ook steengoede content hebben. Experimenteer om te zien wat werkt. Onderwerpen die altijd werken zijn persoonlijke zaken, nostalgie, authenticiteit, emotie en humor. Maak ook gebruik van tags, geotags, interactie … en vermijd het aanpassen van je posts, want Instagram straft dat af.

Als je houdt van efficiëntie is Instagram ook iets voor jou. Want je kan verschillende apps en tools gebruiken om ervoor te zorgen dat je je content op het juiste moment online kan zetten.

Jef sloot af met de goesting die in zijn volledige presentatie zat:

“Instagram is tof. Heb er plezier mee!”

Christoff Busschots van Aiki Photography kwam ons enkele tips geven om goede fotos te nemen voor the gram. Hij is student-zelfstandige en kan enkele mooie bedrijven onder zijn cliënten rekenen.

Instagram is uiteraard een visueel medium en dus is het best belangrijk om “een mooie vitrine” te hebben zoals Jef het al verwoordde. Christoff had enkele handigheidjes op een rijtje gezet voor ons:

“Tegenwoordig heeft iedereen een relatief goede camera in zijn broekzak zitten. Dat kan dus al goed genoeg zijn! Wil je toch voor een camera gaan, kies dan voor de grote merken, die vind je vaak ook tweedehands in goede staat. Een lens is eigenlijk het belangrijkste! Kies een primelens. Ik gebruik vaak eentje van 35 mm.”

Camera’s trekken meestal in JPEG-formaat, maar voor sociale media kies je best een RAW-formaat. Doe daar natuurlijk licht bij en een nabewerking in Lightroom en je bent gesetteld. Ben je verliefd op een bepaalde stijl van een influencer? De kans is groot dat hij of zij een bepaalde preset gebruikt. Die kan je aankopen en dan heb je snel een eenzelfde stijl voor al je foto’s.

Instagram heeft een feed vol vierkantjes. Crop dus op voorhand je foto’s en ga niet meteen de hoogste kwaliteit van foto’s uploaden: Instagram past dit automatisch aan waardoor je in het slechtste geval plots een hele wazige foto krijgt.


Chinook Vandecasteele, onze laatste gaste, baat het restaurant Ohana in Schoten uit. Momenteel bouwt ze een webshop uit. In niet-coronatijden is reizen een grote passie van haar en haar vriend. Alles wat ze bij Ohana doen, is gebaseerd op die reizen. Chinook studeerde kunst aan Sint-Lucas en ziet Instagram als haar artistieke uitlaatklep. Speciaal voor ons gaf ze een vijfstappenplan mee voor Instagram:

  1. Welke mensen zijn je doelpubliek? Stel een avatar op die jouw ultieme doelpubliek belichaamt.

  2. Maak content voor je avatar. Vergeet niet dat mensen je volgen omdat ze denken er zelf iets te kunnen uithalen. Ze geven eigenlijk niet om jou!

  3. Wees authentiek: Vertel over jezelf, maar vergeet niet dat het ook interessant moet zijn voor je volgers. Zie stap 2.

  4. Engaging is belangrijk: Zoals Jef al zei. Als er niets op je profiel gebeurt, is het niet interessant. Sociale media is sociaal, heb dus interactie. Wees dankbaar voor de comments en de volgers!

  5. Collaboration werkt: Maar op een authentieke manier. Ga niet iets duurs weggeven gewoon om volgers te krijgen, maar denk na over hoe jij kan samenwerken op een manier die bij jou past.

==



De KICKOFF DAYS 2020 werden georganiseerd door stad Antwerpen, Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, AP Hogeschool, Karel de Grote Hogeschool, Universiteit Antwerpen, Hogere Zeevaartschool, SINC, BAAS en VOKA. Met steun van EFRO en VLAIO. Thumbs up for : ACERTA SBB ACCOUNTANTS & ADVISEURS KBC BLUEHEALTH INNOVATION CENTER ANTWERP STARTUP FAIR FAILING FORWARD ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. ASPI

3 keer bekeken

STARTUP

KICKOFF

DAYS

ROADSHOW

28 september - 1 oktober

ONLINE EVENT

5 oktober - 8 oktober

TOA_logoneg.png
  • Facebook TAKEOFFANTWERP
  • YouTube TAKEOFFANTWERP

TAKEOFFANTWERP_ALLIANCE zet de komende jaren in op de verankering van ondernemingszin en ondernemerschap binnen de werking van de Antwerpse hoger onderwijsinstellingen en het brede jeugdwerk. Expertise, connectie en ondersteuning zijn de acties waarmee de Antwerpse jongeren en studenten entrepreneurship zullen ontdekken.

TAKEOFFANTWERP_ALLIANCE is een samenwerking tussen stad Antwerpen, Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, AP Hogeschool, Karel de Grote Hogeschool, Universiteit Antwerpen, BAASSINC & VOKA. Met de steun van EFRO en VLAIO.
 

© 2020 door TAKEOFFANTWERP.